Vertiefungsmodul V-MGM: Management II

Vertiefungsmodul V-MGM: Management II

Zielgruppe:
  • Leitende Mitarbeiter/Geschäftsführer
Kompetenzbeschreibung:

Nach Abschluss dieses Moduls sind die administrativen Mitarbeiter mit verschiedenen Managementaufgaben vertraut, wie z.B. Prozess-, Risiko- oder Projektmanagement. Sie sind mit den Möglichkeiten vertraut, wie sie dieses Wissen innerhalb ihrer Institution anwenden und können alternative Wege zur Verwaltung bestehender Prozesse aufzeigen.

Sie sind sich der Besonderheiten der Risiken der Informationstechnologie bewusst. Sie kennen die Vorteile, die das Wissensmanagement in einer Gesundheitseinrichtung mit sich bringt und sind befähigt Instrumente des Wissensmanagements zu analysieren und zu gestalten.

Darüber hinaus sind sie in der Lage, Probleme und Projekte in ihrer Institution so zu managen, dass Schwierigkeiten gelöst werden und Richtlinien für verschiedene Anwendungsfälle existieren.

Die zu dem Modul gehörenden Kompetenzen sind in der folgenden Tabelle mitsamt verlinkten Lehrinhalten aufgeführt.

KompetenzenBeschreibungMaterial-Links
Policies and ProceduresContribute to the design and structure of administrative, legal, financial and management policies and procedures, including the identification of alternative approaches as well as return on investment propositions; ensure compliance with business and technology strategies.Clinical Documentation Requirements

Policies and Procedures in eHealth
Risk and ComplianceManage and diminish risks within networks in health IT / eHealth / health informatics.HIM: Legal, Risk, Compliance, and Ethics Concepts
Collection of Data / Knowledge Mgmt (Library)Establish and promote health IT tools, technologies and systems for knowledge management and to facilitate knowledge capture in healthcare independent of style, source or media of the information.Collection of Data

Knowledge Management
Issue Management and ResolutionEnsure that issues within health IT are escalated as necessary to the appropriate parties, and follow up to ensure issues are addressed and / or resolved in a timely and satisfactory manner.Issue Management
Project and Program ManagementIdentify the basic principles of health IT project / program management including developing and maintaining the project plan, setting and keeping project milestones, producing deliverables, and adhering to critical pathways.
Assess options and make recommendations for actions to take when an information systems project is not progressing according to plans, recognizing the clinical, organizational and financial benefits and risks associated with continuation or termination of the project.
Project and Program Management in eHealth

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