Vertiefungsmodul V-IT: Technik und IT

Vertiefungsmodul V-IT: Technik und IT

Zielgruppe:
  • Technische Mitarbeiter
Kompetenzbeschreibung:

Nach Abschluss dieses Moduls sind die technischen Mitarbeiter mit den Besonderheiten des Gesundheitswesens, als Anwendungsgebiet der Informations- und Kommunikationstechnologie, und den Informatikprinzipien vertraut. Sie haben die Fähigkeiten erlangt um dieses Wissen bei der Beurteilung bestehender technischer Systeme anzuwenden und neue technische Lösungen im Gesundheitswesen zu entwickeln.

Darüber hinaus sind sie sich der Bedeutung des Zusammenwirkens von Systemen bewusst und kompetent in der Verbesserung der Interoperabilität von Systemen. Zu diesem Zweck sind sie fähig, den aktuellen Stand der Zusammenarbeit zu beurteilen, bestehende Standards und Protokolle zu analysieren, interoperable Schnittstellen zu entwerfen und neue Lösungen in ein bestehendes Ökosystem von Werkzeugen und Informations- und Kommunikationstechnologiesystemen zu integrieren.

Da der Entwicklungsprozess stark interdisziplinär und teamorientiert ist, werden die Mitarbeiter auch in der Lage sein, die multidisziplinäre Kommunikation zu steuern und Änderungen während des Entwicklungsprozesses zu verfolgen, zu erklären und zu bewerten. Darüber hinaus haben sie die Kenntnisse erworben um Risiken und potenzielle Probleme bei der Einhaltung von Vorschriften zu erkennen, zu bewerten und abzuschwächen.

Die zu dem Modul gehörenden Kompetenzen sind in der folgenden Tabelle mitsamt verlinkten Lehrinhalten aufgeführt.

KompetenzenBeschreibungMaterial-Links
Information and Communications Technology / Information Systems/ITUnderstand how technology supports clinical decision and alert tools and applications within the clinical management, healthcare delivery, medication administration and records documentation processes.Information Systems and Programming Basics

Information and Communications Technology Basics

Information and Communications Technology Concepts
Informatics ProcessExplain the benefits and challenges of informatics and understand the various definitions of informatics (e.g., health informatics, clinical informatics, bioinformatics, etc.) within the health sector.Health Informatics Basics

Health Informatics Principles
The Health Informatics Process
Risk and ComplianceManage and diminish risks within networks in health IT / eHealth / health informatics.HIM: Legal, Risk, Compliance, and Ethics Concepts
Systems Development and ImplementationConvey the benefits, limitations and risks of system implementation, information sharing, interoperability and maintenance costs.
Assess the implications of new health IT / eHealth and related information systems development on records policies and practices, and, in conjunction with interdisciplinary teams, work to embed records management requirements in systems design and operation.
Principles of System Implementations, Optimizations and Upgrades

System Maintenance
HIE / Interoperability / Interfaces / IntegrationConvey the importance of interfaces between systems, how systems are interdependent upon each other, including the flow of data inputs and outputs.
Understand the concepts of and technologies used in mobile, teleHealth, and system interoperability and how these relate to health information exchange (incl. semantic and syntactic interoperability).
Improve interoperability among health IT / eHealth and related information systems, applications, programs, devices and tools.
Assess risks in relation to health information exchanges between different healthcare systems.
Interoperability

Interfaces

Integration of eHealth
Standards and ProtocolsDevelop and implement processes and methods to test and continuously evaluate the safety and efficacy of clinical, management and other HIT / eHealth systems.
Utilize the best approach to consistent interpretation, implementation and management of available standards to ensure successful integration of information systems.
Standards and Protocols
Communication and Change ManagementFacilitate meaningful discussions between clinical, administrative and technical experts to ensure that health information and clinical records can be appropriately created, stored, aggregated and retrieved. Identify barriers for change and strategies for overcoming them through effective change management techniques and good practice.Communication Management

Change Management

Stakeholder Management

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